Köznevelés

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 14. szombat, Szilárda

A segítő szülő - és az otthon gyorsan és 'okosan' tanuló gyerek

Sok szülő szembesül azzal a problémával, hogy a gyerek esténként órákon keresztül ül a könyv felett és ennek ellenére rossz jegyeket hoz haza.
Egy tanulási zavarral küszködő nebuló esetében természetesen szakember segítségére van szükség, azonban egy átlagos képességű gyereknél ennek nagyon egyszerű oka is lehet: nem motivált és valószínűleg nem megfelelő tanulási technikát alkalmaz. Vincze Anikó pszichológus szerint a szülő sokat segíthet azzal, ha a kisdiákot rávezeti a helyes útra legyen szó a hatékony tudáselsajátításról vagy a tanuláshoz szükséges megfelelő körülmények megteremtéséről. A tanuló számára az igazi segítség a motiválás, a kíváncsiság felkeltése, aztán a következetes dicséret, majd a bíztatás és az elismerés. 'Fontos a pozitív érzelmi légkör megteremtése, illetve az hogy a tanuló higgyen önmagában - a fiatal teljesítményét önmagához képest kell mérni. A siker pedig nem egyértelmű, a gyereke örömében osztozzon a szülő!' - véli az Újbudai Nevelési Tanácsadó szakembere. Abba a hibába azonban nem szabad beleesni, hogy a szülő már szinte a gyereknél is jobban el szeretné sajátítani az adott anyagot. 'A felnőtt nem tud a fiatal helyett tanulni, abban segítse - akár szakember bevonásával is - hogy a számára leghatékonyabb tanulási technikát megtalálja. Egy átlagos képességű gyermek esetében kívánatos cél az önálló tanulás. Jó ha tudja, ez az ő feladata és a sikerekért járó dicsőség is őt illeti.' - mondja a pszichológus. Érdemes a fiatalt rávenni arra, hogy egy időbeosztást készítsen magának, tehát tervezze meg előre melyik tananyagra pontosan mennyi időt szán. Fontos emellett a koncentrált figyelem megteremtése és fenntartása - azonban érdemes időnként egy kicsi szünetet tartani, átmozgatni a megfáradt elgémberedett testet. A szülő képes segíteni az oldott légkör megteremtésével is, a sok-sok dicsérettel, bátorítással és őszinte érdeklődéssel - hogy a kisdiák képes legyen megtalálni az örömöt a tanulásban. Sokszor ugyanis a tanulók azért vesztik el a lelkesedésüket, mert nagy energia- és időbefektetés után nem jön meg a várt eredmény és sikerélmény - pedig csak arról van szó, hogy a tanulástechnika, amelyet alkalmaznak nem elég hatékony. A tanoncok számára az egyik 'legklasszikusabb a mumus' például egy témazáró szokott lenni - amikor rövid idő alatt nagy mennyiségű tananyagot kell elsajátítani. „Ekkor gyakran azt érzik a gyerekek, hogy kicsúszik lábuk alól a talaj.' - Mondja Vincze Anikó. A megoldás pedig csak abban rejlik, hogy a tanulnivalót rendszeresen többször kell ismételni - inkább gyakrabban és vázlatosan átfutni, mint egy alkalommal százszor elismételni, ezzel a technikával az információ jobban memorizálható és a felidézés is könnyebb. Érdemes 'mankóként' vázlatot, gondolattérképet, vagy akár rajzokat is készíteni - sőt van olyan fiatal, aki évszámokhoz hangjegyeket párosít és dallamokat fűz össze belőle és így memorizál. Minden fiatalnak megvan a saját segítő receptje, hogyan tud a leghatékonyabban memorizálni, hogy közben rendszerben is lássa a tudásanyagot - és ezt a technikát kell megtalálni és kifejleszteni. A hatékony tanuláshoz optimális nyugodt körülményekre is szükség van. A rend, a megfelelő fényviszonyok és a kényelmes ülő alkalmatosság mellett a belső elcsendesedett állapot megteremtése is fontos - azonban az érdeklődés és kíváncsiság keltette belső feszültség is elengedhetetlen. Érdemes az otthoni tanulás előtt beiktatni egy kis testmozgást és néhány falatot enni, hogy mind a testünk mind az agyunk megkapja azt, amire szüksége van a teljes erőbevetéshez. Ha a diák a szülő rávezetésével képes betartani ezeket a tanácsokat, nemcsak időt spórol meg és sokkal jobb jegyeket hoz haza az iskolából, de nagy esélye van annak is, hogy valóban megszereti a tanulást.