Egy tanulási zavarral küszködő nebuló esetében természetesen szakember segítségére van szükség, azonban egy átlagos képességű gyereknél ennek nagyon egyszerű oka is lehet: nem motivált és valószínűleg nem megfelelő tanulási technikát alkalmaz. Vincze Anikó pszichológus szerint a szülő sokat segíthet azzal, ha a kisdiákot rávezeti a helyes útra legyen szó a hatékony tudáselsajátításról vagy a tanuláshoz szükséges megfelelő körülmények megteremtéséről.
A tanuló számára az igazi segítség a motiválás, a kíváncsiság felkeltése, aztán a következetes dicséret, majd a bíztatás és az elismerés. 'Fontos a pozitív érzelmi légkör megteremtése, illetve az hogy a tanuló higgyen önmagában - a fiatal teljesítményét önmagához képest kell mérni. A siker pedig nem egyértelmű, a gyereke örömében osztozzon a szülő!' - véli az Újbudai Nevelési Tanácsadó szakembere.
Abba a hibába azonban nem szabad beleesni, hogy a szülő már szinte a gyereknél is jobban el szeretné sajátítani az adott anyagot. 'A felnőtt nem tud a fiatal helyett tanulni, abban segítse - akár szakember bevonásával is - hogy a számára leghatékonyabb tanulási technikát megtalálja. Egy átlagos képességű gyermek esetében kívánatos cél az önálló tanulás. Jó ha tudja, ez az ő feladata és a sikerekért járó dicsőség is őt illeti.' - mondja a pszichológus.
Érdemes a fiatalt rávenni arra, hogy egy időbeosztást készítsen magának, tehát tervezze meg előre melyik tananyagra pontosan mennyi időt szán. Fontos emellett a koncentrált figyelem megteremtése és fenntartása - azonban érdemes időnként egy kicsi szünetet tartani, átmozgatni a megfáradt elgémberedett testet.
A szülő képes segíteni az oldott légkör megteremtésével is, a sok-sok dicsérettel, bátorítással és őszinte érdeklődéssel - hogy a kisdiák képes legyen megtalálni az örömöt a tanulásban. Sokszor ugyanis a tanulók azért vesztik el a lelkesedésüket, mert nagy energia- és időbefektetés után nem jön meg a várt eredmény és sikerélmény - pedig csak arról van szó, hogy a tanulástechnika, amelyet alkalmaznak nem elég hatékony.
A tanoncok számára az egyik 'legklasszikusabb a mumus' például egy témazáró szokott lenni - amikor rövid idő alatt nagy mennyiségű tananyagot kell elsajátítani. Ekkor gyakran azt érzik a gyerekek, hogy kicsúszik lábuk alól a talaj.' - Mondja Vincze Anikó. A megoldás pedig csak abban rejlik, hogy a tanulnivalót rendszeresen többször kell ismételni - inkább gyakrabban és vázlatosan átfutni, mint egy alkalommal százszor elismételni, ezzel a technikával az információ jobban memorizálható és a felidézés is könnyebb.
Érdemes 'mankóként' vázlatot, gondolattérképet, vagy akár rajzokat is készíteni - sőt van olyan fiatal, aki évszámokhoz hangjegyeket párosít és dallamokat fűz össze belőle és így memorizál. Minden fiatalnak megvan a saját segítő receptje, hogyan tud a leghatékonyabban memorizálni, hogy közben rendszerben is lássa a tudásanyagot - és ezt a technikát kell megtalálni és kifejleszteni.
A hatékony tanuláshoz optimális nyugodt körülményekre is szükség van. A rend, a megfelelő fényviszonyok és a kényelmes ülő alkalmatosság mellett a belső elcsendesedett állapot megteremtése is fontos - azonban az érdeklődés és kíváncsiság keltette belső feszültség is elengedhetetlen.
Érdemes az otthoni tanulás előtt beiktatni egy kis testmozgást és néhány falatot enni, hogy mind a testünk mind az agyunk megkapja azt, amire szüksége van a teljes erőbevetéshez.
Ha a diák a szülő rávezetésével képes betartani ezeket a tanácsokat, nemcsak időt spórol meg és sokkal jobb jegyeket hoz haza az iskolából, de nagy esélye van annak is, hogy valóban megszereti a tanulást.