Köznevelés

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 11. szerda, Árpád

Ha majd becsöngetnek - beiskolázás

Minden család életében izgalmas időszak, amikor a gyermekből iskolás kisember válik. Örömteli, de egyben felelősséggel járó döntés előtt állnak a szülők, amikor még az óvodai élet szépségeit élvezve azt latolgatják, hogy melyik iskolát válasszák gyermekük számára.

Fontos tudni, hogy ha a gyermek eléri az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, legkorábban abban a naptári évben, amelyben a hatodik, legkésőbb amelyben a nyolcadik életévét betölti, tankötelessé válik. A kerületben 15 alapfokú képzést biztosító önkormányzati intézmény és több alapítványi iskola is működik. Varga Sándorné Etelka, az Újbudai Pedagógiai Intézet pedagógiai előadója, közoktatási szakértője szerint Újbudán az iskolák jó tárgyi feltételek között végzik oktató, nevelő munkájukat. Iskolaépületek, a műfüves sportudvarok, a korszerűen felszerelt tantermek, a gyerekek életkori jellemzőihez és mozgásigényéhez illő játszóudvarok várják az odaérkező gyerekeket. Valamennyi intézményben korszerűen felszerelt informatika szaktanterem, könyvtár is működik, lehetőség van idegen nyelvek tanulására is. Néhány általános iskolában az idegen nyelvet, a testnevelést, az ének-zenei nevelést emelt óraszámban oktatják, illetve a német nyelvet nemzetiségi nyelvként - egy intézmény magyar-angol két tannyelvű intézményként működik. A pedagógusok a tanórákon kívül erdei iskolát, múzeum- és színházlátogatást is szerveznek, lehetőség adódik sportolásra és egyéb hasznos szabadidős tevékenységekre is. (néptánc, kézműves foglalkozások, énekkar, ritmikus sportfoglalkozások stb.). Érdemes olyan iskola mellett dönteni, amelyik leginkább a gyermek személyiségéhez, képességeihez illik és bár részletkérdésnek tűnik, de ajánlatos olyan intézményt választani, ami nincs távol az otthontól. Nem biztos, hogy ugyanaz az iskola egykorú, de két különböző személyiségű gyereknek ugyanúgy megfelel. A közoktatási szakértő azt mondja szerencsés, ha az óvodai csoportból több kisgyermek együtt megy ugyanabba az iskolába, hiszen a már meglévő jó emberi kapcsolatok biztonságok nyújtanak a gyerekek számára. A kisgyermekek fejlődéséhez harmonikus, nyugodt környezetre van szükség, mely az iskolakezdés időszakában még inkább fontossá válik. Ez a mai világban nagy terhet ró a szülőkre. Az iskolakezdés pedig átmeneti nehézségeket okozhat a kis elsősöknek, még a legalkalmazkodóbbaknak is. Az új tárgyi környezet, a sok idegen gyerek és pedagógus rengeteg friss információt jelent a nebuló számára - és akkor még nem beszéltünk a temérdek mennyiségű új ismeretanyagról. Nemcsak a személyek változnak meg a gyerekek életében, hanem napirendjük és a tevékenységük rendszere is - ezekhez mind újból hozzá kell szoktatni őket. A leendő nebulók számára előnyös, ha az óvoda szorosan együttműködik a családdal, főleg a kezdeti, beszokási időszakban. Az iskoláskorú gyerekek számára, ahogy fiatalabb társainál is a fejlődés fő eszköze a játék, tehát a játékos tanulás. A szülők sokat segíthetnek iskolába készülődő gyermekeiknek azzal, ha sokat játszanak velük, és bátorító szeretettükkel, bizalmukkal támogatják őket - és fontos hogy a kicsik ezt mindig érezzék. A pedagógusok azt ajánlják, hogy a szülők túlzott elvárással ne nehezítsék meg gyermekük mindennapjait, reális énképük és önértékelésük kialakulását. A másik fontos dolog, hogy a szülők beszéltessék a gyerekeket élményeikről, az már nagyon jó jelnek számít, ha a gyerek maga mesél iskolai tapasztalatairól. A család szokásrendjét, napirendjét is célszerű átgondolni, és ha szükséges változtatni rajta. Varga Sándorné Etelka pedagógiai előadó tapasztalatból tudja, hogy személyes példamutatással lehet elérni a legtöbbet a gyerekeknél - persze ez egyben az egyik legnehezebb kihívás a szülők számára. A szakemberek szerint szülők a gyerekekkel ne csak az iskolai élményekről beszélgessenek, hanem kicsi koruktól kezdve sokat beszéljenek hozzájuk, meséljenek, mondókákat mondjanak nekik, hiszen ezek szolgálják a fejlődést, ettől fejlődik beszédkészségük. A gyermek iskolába lépése tehát új életformát követel a kicsiktől, de a családtól is. Persze a munka oroszlánrésze a pedagógusoké, azonban a szülő sokat tehet, és kell is tennie annak érdekében, hogy a gyermeke lelkileg felkészülten menjen iskolába és örömmel lépje át a suli kapuját. Amennyiben a szülők vagy óvodapedagógusok egyéb szakmai kérdésre szeretnének választ kapni, vagy esetleg bizonytalanok a kisgyermek fejlettségében, a Nevelési Tanácsadó és a XI. kerületi Logopédiai Intézet szakembereitől választ és segítséget kapnak. Az Újbudai Pedagógiai Intézet szakemberei és munkatársai is szívesen segítenek az intézményeknek és a szülőknek az iskolakezdéssel kapcsolatos tájékoztatókkal, kiadványokkal. Az 'Együtt nevelünk - Szülők akadémiája' program keretében február 23-án 16:30 órakor Újbuda Önkormányzata Oktatási és Kulturális Osztályának munkatársai, a Nevelési Tanácsadó, a Logopédiai Intézet és az ÚPI munkatársai tájékoztatót tartanak az iskolakezdésről a leendő első osztályosok szüleinek, Újbuda Önkormányzata képviselő-testületi üléstermében (1113 Budapest, Zsombolyai út 4.), amelyre minden érdeklődőt szeretettel várnak. Újbudai Nevelési Tanácsadó Cím: Bp. 1117 Erőmű u. 8. I. emelet Telefon: 688-6994, 688-6995, 688-6996, Fax: 688-6993 E-mail: info@nevtan.ujbuda.hu Újbudai Pedagógiai Intézet Cím: 1117 Budapest Erőmű u. 4. Telefon: 381-0664, 381-0665 E-mail: info@upi.ujbuda.hu XI. Kerületi Logopédiai Intézet Cím: Budapest, XI., Kanizsai u. 17-25. Telefon: 209-2396 E-mail: info@logopedia.ujbuda.hu