Szívószálsíp készítése volt a bemelegítő gyakorlat, majd azt a "bűvészmutatványt" láthatta a közönség, milyen fizikai törvényeket kihasználva lehetünk képesek kézzel elszakítani egy vastag kötelet. A program kezdetben csak a tehetséggondozó körnek szólt, a kétórás előadással az utolsó foglalkozáson szórakoztattam el az érdeklődő külsős-belsős diákokat. De amikor már egy tűt sem lehetett leejteni az előadóban, úgy gondoltuk, nyitottá tesszük a programot – meséli Hertlein Károly, az intézet tanszéki mérnöke, aki szerint a bemutató óra szerepe hiánypótló, hiszen a legtöbb iskolának nincsenek meg a feltételei a kísérletezéshez. Nem meglepő módon a -195 fokos folyékony nitrogénnel végzett kísérletek voltak a diákok kedvencei, de a szemléltető előadáson a vákuum, a hidraulika, vagy az elektromágneses terek hatását is szemléltették. A kísérletek mindegyike fizika törzsanyagot mutat be, melyekre ezúttal is közel 400 középiskolás volt kíváncsi. A fizika sokak számára bonyolult és elvont tudomány, de egy érzékletes kísérlet képes egy tantételt kézzel foghatóvá tenni még a területen kevésbé járatos hallgatók számára is. A programsorozat küldetése éppen ez. - A magyarok fizikai műveltsége nagyon alacsony, mint ahogy a tudományos pályát választóké is, az okok pedig az iskolai oktatásban keresendők – mondja Hertlein Károly, aki azt állítja, mióta leérettségizett, kevesebb, mint felére csökkent a fizika órák száma. Ez azt jelenti, hogy kevesebb idő alatt kell megtanítani, a folyamatosan fejlődő tudomány egyre nagyobb tananyagát. A tanszéki mérnök szerint ráadásul a tanárok is túlterheltek. Nem ritka, hogy valakinek 24 fizikaórája van egy héten, amire esélytelen jól felkészülni. A nehéz helyzetet segítendő a kísérletekből dvd film is készült, melyeket a középiskolai tanárok felhasználhatnak a tanóráikon.