Köznevelés

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 24. kedd, Ádám, Éva

Kísérletek, amiket látni kell

Égés, forrás, fagyás, ütközés, törés. Csak néhány ízelítő a látványos kísérletek történései közül, melyeket a Műszaki Egyetem egyik előadótermében mutattak be a gyerekeknek. A BME Fizika Intézete tehetséggondozó programjának köszönhetően rengeteg kivételes képességű, és tudású fiatal indulhat el a tudományos pályán, az egyetem ezért már a középiskolások között is vadászik a géniuszjelöltekre. A „Kísérletek, amiket látni kell” program azonban nemcsak nekik szól. A Cél, hogy minél több diák kedvelje meg a fizikát.

Szívószálsíp készítése volt a bemelegítő gyakorlat, majd azt a "bűvészmutatványt" láthatta a közönség, milyen fizikai törvényeket kihasználva lehetünk képesek kézzel elszakítani egy vastag kötelet. A program kezdetben csak a tehetséggondozó körnek szólt, a kétórás előadással az utolsó foglalkozáson szórakoztattam el az érdeklődő külsős-belsős diákokat. De amikor már egy tűt sem lehetett leejteni az előadóban, úgy gondoltuk, nyitottá tesszük a programot – meséli Hertlein Károly, az intézet tanszéki mérnöke, aki szerint a bemutató óra szerepe hiánypótló, hiszen a legtöbb iskolának nincsenek meg a feltételei a kísérletezéshez. Nem meglepő módon a -195 fokos folyékony nitrogénnel végzett kísérletek voltak a diákok kedvencei, de a szemléltető előadáson a vákuum, a hidraulika, vagy az elektromágneses terek hatását is szemléltették. A kísérletek mindegyike fizika törzsanyagot mutat be, melyekre ezúttal is közel 400 középiskolás volt kíváncsi. A fizika sokak számára bonyolult és elvont tudomány, de egy érzékletes kísérlet képes egy tantételt kézzel foghatóvá tenni még a területen kevésbé járatos hallgatók számára is. A programsorozat küldetése éppen ez. - A magyarok fizikai műveltsége nagyon alacsony, mint ahogy a tudományos pályát választóké is, az okok pedig az iskolai oktatásban keresendők – mondja Hertlein Károly, aki azt állítja, mióta leérettségizett, kevesebb, mint felére csökkent a fizika órák száma. Ez azt jelenti, hogy kevesebb idő alatt kell megtanítani, a folyamatosan fejlődő tudomány egyre nagyobb tananyagát. A tanszéki mérnök szerint ráadásul a tanárok is túlterheltek. Nem ritka, hogy valakinek 24 fizikaórája van egy héten, amire esélytelen jól felkészülni. A nehéz helyzetet segítendő a kísérletekből dvd film is készült, melyeket a középiskolai tanárok felhasználhatnak a tanóráikon.