Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Idén is RobonAUT a Műegyetemen

Újbuda   |   2020, március 5 - 16:20
Nyomtatóbarát változatSend by email

Tizenegyedik alkalommal rendezték meg a RobonAUT versenyt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A rendezvényen évről-évre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia, a modellautóknak emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt kell teljesíteniük egy akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot.

„Jó mérnököket csak úgy lehet képezni, ha lehetőséget teremtünk számukra a gyakorlatra is. Külön előny, amikor ez játékosan valósulhat meg. Rendezvényünk mindezeknek megfelel” – összegezte a bme.hu számára a közelmúltban a Műegyetemen tartott robotautó versenyről Tevesz Gábor, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének egyetemi docense, az egyik főszervező. Elmondta, a végzés előtt álló hallgatók számára ez a VIK egyik legnagyobb szakmai kihívása, és a program sikerét jelzi, hogy már most sok diák a következő felől érdeklődik. „Sikerült megszervezni úgy ezt az eseményt, hogy a fiataloknak, az oktatóknak és a vendégeknek egyaránt vonzó legyen. Ugyanakkor figyelünk a közönség kezdetek óta módosuló korösszetételére is: egyre több a gyermek. Ezért önként és boldogan vállalt küldetésünk a program révén a mérnöki és természettudományos pálya népszerűsítése. Ha egy ilyen megmérettetésről egy kisiskolás hazamegy, arról fog ábrándozni, milyen robotot építsen magának” – jegyezte meg, hozzátéve, évről évre folyamatosan változtatják a versenypályát, újabb és újabb kihívást állítva az indulók elé. Mint fogalmazott, „elmentünk abba az irányba, ami „dörömböl az ajtónkon” : az autóknak egyre intelligensebben kell tájékozódniuk, helymeghatározást végezniük. A mesterséges intelligencia használatát igénylő tudás felerősödött, és ez alól a RobonAUT sem kivétel”.

A műegyetemi kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy eredetileg távirányításos modellautót, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni egy akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot. Az út elrendezését nem, de az alkotóelemeit ismerik a résztvevők. A viadal alatt tilos bármilyen kommunikáció a robot és a külvilág között. A nézők a járművekre szerelt kamera segítségével a nagyméretű kijelzőfalon és az interneten valós időben követhetik az eseményeket.

A csapatok junior (először versenyző) és senior („visszatérő” versenyző) kategóriában indulhattak.

Az eddigi 11 megmérettetésen 154 csapat 438 mérnökhallgatója vett részt, nagyságrendileg 85 ezer munkaórát szánva a feladatok teljesítésére.

forrás:bme.hu

Címkék: