Köznevelés

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 18. csütörtök, Andrea, Ilma

Az Őzike csoport a felügyeleten

Óvodák   |   2010, március 23 - 11:58
Nyomtatóbarát változatSend by email
A legfogékonyabb korban kell elültetni a közterületek iránti elkötelezettséget

Március 23-án Kovács Sándor, a Közterület-felügyelet igazgatója ismeretterjesztő látogatáson fogadta a Keveháza utcai Óvoda Őzike Csoportjának 25 kis óvodását. A Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Centrum térfigyelő termében történt látogatás olyannyire sikeres volt, hogy az egyik csoporttag, Tomika maradt volna is dolgozni. Le szerette volna váltani a kamerák megfigyelésében elfáradt rendőröket és közterület-felügyelőket. Persze, ha nem is azonnal, de még többen szerettek volna a látogatás után a rendőrök és a felügyelők kék egyenruhájába bújni. A kisfiúk immár nemcsak tűzoltók, katonák és vadakat terelő juhászok, hanem térfigyelők is szívesen lennének. A látogatásról Tóth Ildikó óvodavezetőt kérdeztük. - Milyen nevelési programba illeszkedik a gyermekek látogatása az Újbuda Közterület-felügyeleten? - Nem nagyon kellett beharangozni a látogatást a gyermekek számára, ugyanis életkori sajátosság náluk, hogy odafigyelnek mindenre és mindenkire. Élvezik a megismerést, különösen akkor, ha megtapasztalják a dolgok természetét. - Magáról a közterület-felügyeletről nem sokat hallottak ezidáig, de amikor a konkrét tevékenységeket látták, rögtön asszociáltak, igen erről a mama és a papa is már beszélt. El kell mondanom ugyanis, hogy a mi nevelő tevékenységünket megalapozza az otthoni közterületi rendhez szoktatás. Nálunk az óviban azonban nemcsak elmélyítik az otthon már hallottakat, hanem lényegesen ki is egészítik azokat. - Például van nálunk szelektív hulladékgyűjtés, minden csoport számára kerti munka a saját "parcellájukon", fanevelés, és a fafajtákkal, növényekkel való ismerkedés is. A kis kertjüket ők maguk művelik, gazolnak, ősszel pedig Őszi nagytakarítást tartanak miniben. Tartunk a Föld Napja alkalmával saját rajzpályázatot is. A kutyatartók póráz és szájkosár használatával és a kutyapiszok eltakarításával pedig már csak azért is megismerkednek, mert nem egy óvónőnk maga is rendelkezik kutyával. Nem is említettem az óvodások általános tevékenységeit, amelyek a tisztasággal és a renddel kapcsolatosak, ezek részben önkiszolgáló jellegűek, mint például az öltözködés, a kulturált étkezés vagy a közösségért végzett munkák, mint például a termek praktikusabb elrendezése - az átrendezés - a söprés valamint a feleslegessé vált kacatok szemétládába hajítása. - Hogyan zajlott le a látogatás a Fraknó utcában? - Vendéglátóink bemutatták a gyermekeknek munkájukat, illetve játékos kérdésekkel bevezették őket az intézmény tevékenységének részleteibe is. Nagy meglepetés volt számukra, hogy később körbejárhatták az intézményt. Megismerhették a különböző egyenruhákat, és a szolgálati járműveket, amelyeket ki is próbálhattak. Felülhettek a motorra, megnézhették a szirénás járőrkocsikat. Az igazi csoda viszont csak ezután következett. Egy olyan szobába - a térfigyelőbe - érhettek, ahol a szakemberek nagyméretű monitorokon figyelték Újbuda utcáit, a közlekedő járműveket és a gyalogosokat. A gyerekek tágra nyílt szemekkel figyelték a többtucatnyi képernyőt. Az áhítatos bámészkodást egy nyomozó törte meg: az éppen zebrán parkoló autóval kapcsolatban kérdést tett fel gyermekeinknek, és a helyes válaszért egy játék rendőrautót helyezett kilátásba. Mivel a jó válasz kórusban érkezett, az egész Őzike csoport lett egy játékautóval gazdagabb. Az autót másnap mindannyian tologathatták a modellvárosban, a közterület-felügyeleten tanult ismereteket átismételve. Összeségében is elmondhatom, hogy sok érdekes ismeretet és tapasztalatot szerezhettek az Őzike Csoport tagjai, amit a későbbiekben felhasználhatnak és átadhatnak majd társaiknak és családtagjaiknak. Külső megerősítést kaptak arról, hogy mindenki számárafontos környezetünk ápolása és tiszteletben tartása. - Az óvópedagógus, azaz például Ön, hogyan fejleszti a gyermekek kézségeit, hogy a jövő generációi például kevesebb idétlen falfirkát hagyjanak majd a házfalakon. Ebben a korban talán éppen a kézségfejlesztés a leglényegesebb, ugye? - Óvodánkban balesetmentes, egészséges környezetet biztosítunk minden gyermeknek, és különösképpen odafigyelünk a gyermekek igényeire, mozgására, egészségére. Az eszközök elhelyezésével, a következetes rend kialakításával, segítjük a gyermekeket a szokások önálló gyakorlásában is. Biztosítjuk az akadálymentes közlekedést, a megfelelő mozgást és életteret minden gyermek számára. A közvetlen és tágabb környezetük felfedezése révén, a gyermekek pozitív érzelmi viszonyt alakíthatnak ki a természeti - emberi - tárgyi világ értékei iránt, különösen azok formai, mennyiségi és téri viszonyairól. Nap, mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek önmagukról, barátaikról, a segítő, befogadó, elfogadó felnőttek jelenlétéről, a közösségtől, az őket körülvevő világról. Játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől. A közösségért, a környezet szépítéséért végzett munka lehetőségeit is biztosítjuk óvodásaink számára. Óvodai nevelésünk egyik célja, környezetet ismerő, szerető és védő gyermekek nevelése. A természet szeretetére, tiszteletére történő nevelésünk középpontjában az ember áll, helye, szerepe az őt körülvevő világban. A környezet közvetlen, tapasztalati úton történő megismerésével érhetjük el azt, hogy gyermekeink tiszteljék a környezetüket, és bátran alakítsák anélkül, hogy kárt okoznának benne. Ebben a folyamatban a gyermeket körülvevő felnőttek példája elengedhetetlen. A mai látogatásunk a Közterület Felügyeletnél erre volt jó példa. wihart-kiss /Publikálva: 2010.10.25./